Używany samochód z bezstopniową skrzynią biegów – CVT: kupować czy nie?

04/04/2012 11:40

Wiele osób pyta, czy używane samochody z bezstopniową skrzynią biegów są warte uwagi. Przeczytaj i nie miej problemów z CVT.

Wiadomo, że nieporównywalnie lepiej kupić samochód serwisowany w oficjalnych serwisach niż w pobliskim „autoserwisie”, gdzie mogą nie do końca znać się na wariatorach.
Dużo osób też mówi, że wymieniając olej w przekładni bezstopniowej i tak pada ona bardzo szybko. I wielu twierdzi, że to właśnie z powodu wymiany oleju fabrycznego na inny. Jednak czy to prawda?

Kiedy właściciel przyjeżdża do auto serwisu, to natychmiast 11 litrów oleju kupuje dla CVT. Dlaczego 11 litrów? Bo 5 litrów stosuje się do płukania skrzyni. Płukanie jest potrzebne, żeby zmyć osad oleju i odpady metałowe z kanałów olejowych. Pompa olejowa w CVT jest elektroniczna (w hydrualicznym automacie pompa jest mechaniczna).

Bezstopniowe skrzynie biegów posiadają liczniki pokazujące stan cieczy. Ogromne znaczenie ma to, że wszystko jest sterowane elektronicznie. Otóż jednostka sterująca odczytuje licznik starzenia się cieczy i według tego zarządza odpowiednie ciśnienie w pompie.

Dlatego nie warto mieszać cieczy starej i nowej. Na przykład nie można wylać trochę starego oleju i dolać trochę nowego. Nie zniszczy to przekładni, ale nie jest też to dla niej dobre oraz jest dozwolone tylko dla niektórych samochodów. Aczkolwiek lepiej wypłukać i wymienić olej całkowicie.


Pompa podwyższa ciśnienie im olej jest starszy, przy wyższym ciśnieniu olej może pracować, jednak skrzynia już nie, co prowadzi do jej stopniowego zniszczenia, szczególnie szkodliwe jest to dla przekładni CVT.

 

Kiedy olej jest odprowadzany (gdy jest już mocno ciemny) to pompę podłącza się do komputera i resetuje. Z kolei mechanicy na nie autoryzowanych stacjach naprawy mogą jej nie zresetować, a jest to wymagane, aby nowy olej pracował na ciśnieniu dopasowanym do niego, a nie starego oleju.

Kupowanie samochodu z wariatorem, z przebiegiem 150000+, który miał źle wymieniany olej to ryzyko. Nawet jeżeli my będziemy go dobrze wymieniali to samochód i tak może już być w stanie krytycznym. Ludzie myślą, że jak wymienią filtry, olej i będą później o to dbać to wszystko będzie w porządku, jest to błędne myślenie.

Ogólnie co 60000 km dobrze jest wymienić olej. Ale olej może zostać wypracowany już po 25000 km jeśli kierowca często wpadał w poślizgi.
Kupno samochodu z wariatorem, z początku 2004 roku to także bardziej rodzaj hazardu niż kupno samochodu. W takim samochodzie wszystko może być nie tak.

A więc, bądź uważny przy zakupie używanego samochodu z CVT, czytaj, sprawdzaj i pytaj gdzie wymieniano olej!

Dodaj komentarz



mapa strony